Utbildning i anknytning,  Lundapedagogen

Fortbildning för pedagoger i förskola och pedagogisk omsorg i grundläggande kunskaper om anknytningens betydelse för lek, lärande och utveckling. 

I halvdagsutbildningen utgår fördjupning i vissa delar.

Anknytningsteori

  • Forskning om anknytning
  • Vad är anknytning?
  • Anknytningens funktion och betydelse
  • Olika anknytningsmönster
  • Miljöns betydelse för vilket mönster barnet utvecklar

Hur kan man som pedagog påverka barnets möjligheter till trygg anknytning på förskolan? Vad händer med barnet när anknytningen aktiveras resp. avaktiveras? 

Inskolning i ett anknytningsperspektiv

  • Små barn och separationer
  • Det enskilda barnets anknytningsmönster och relationer vid förskolestarten
  • Lundapedagogens inskolning
  • Inskolningspedagogens uppgifter och betydelse
  • Inskolningsplan
  • Varningssignaler under inskolningen

Hur kan vi tänka och förhålla oss till de barn som är mycket ”självständiga och sociala” och kliver rakt in i förskolan till synes utan att behöva någon inskolning? Är självständighet alltid ett tecken på att barnet är tryggt?

Behöver barn med olika anknytningsmönster olika typer av inskolning?

Barnets relationer i förskolan

  • Anknytningspersoner i förskolan
  • Anknytningshierarki
  • Pedagogens omsorgsförmåga och betydelse

Kan barn knyta an till andra barn eller den fysiska miljön på förskolan?

Många barn och få vuxna – hur gör vi barnet tryggt?

Trygghetens betydelse för lek och lärande

  • Anknytning i förskolans vardagssituationer
  • Barnets utforskande av omvärlden
  • Anknytningens betydelse för barnets utveckling
  • Anknytning och lek

Hur påverkas barnets utforskandesystem av otrygg resp. trygg anknytning?

 

Läs mer här om kommande utbildningstillfällen!