Lundapedagogens utbildningar
Anknytning och trygghet i förskolan
Fortbildning för pedagoger i förskola och pedagogisk omsorg i grundläggande kunskaper om anknytningens betydelse för lek, lärande och utveckling.
I halvdagsutbildningen utgår fördjupning i vissa delar.
Anknytningsteori
- Forskning om anknytning
- Vad är anknytning?
- Anknytningens funktion och betydelse
- Olika anknytningsmönster
- Miljöns betydelse för vilket mönster barnet utvecklar
Hur kan man som pedagog påverka barnets möjligheter till trygg anknytning på förskolan? Vad händer med barnet när anknytningen aktiveras resp. avaktiveras?
Inskolning i ett anknytningsperspektiv
- Små barn och separationer
- Det enskilda barnets anknytningsmönster och relationer vid förskolestarten
- Lundapedagogens inskolning
- Inskolningspedagogens uppgifter och betydelse
- Inskolningsplan
- Varningssignaler under inskolningen
Hur kan vi tänka och förhålla oss till de barn som är mycket ”självständiga och sociala” och kliver rakt in i förskolan till synes utan att behöva någon inskolning? Är självständighet alltid ett tecken på att barnet är tryggt?
Behöver barn med olika anknytningsmönster olika typer av inskolning?
Barnets relationer i förskolan
- Anknytningspersoner i förskolan
- Anknytningshierarki
- Pedagogens omsorgsförmåga och betydelse
Kan barn knyta an till andra barn eller den fysiska miljön på förskolan?
Många barn och få vuxna – hur gör vi barnet tryggt?
Trygghetens betydelse för lek och lärande
- Anknytning i förskolans vardagssituationer
- Barnets utforskande av omvärlden
- Anknytningens betydelse för barnets utveckling
- Anknytning och lek
Hur påverkas barnets utforskandesystem av otrygg resp. trygg anknytning?
Läs mer här om kommande utbildningstillfällen!